Dokończyć (lub napisać od nowa) program do gry w kółko krzyżyk.
Należy dodać przede wszystkim:
1. Sprawdzenie, czy uzupełniane pole jest puste.
2. Sprawdzenie, czy gra została zakończona.
3. Możliwość definiowania własnej wielkości planszy.
4. Możliwość definiowania liczby potrzebnych symboli (do wygranej).
#!/usr/bin/env python3# -*- coding: utf-8 -*-class Plansza:
def__init__(self, wielkosc=3):
self.__plansza =[["-"for x inrange(wielkosc)]for x inrange(wielkosc)]self.__symbol =False# True - X, False - Odef wyswietl(self):
print("==========")print("Plansza:")for wiersz inself.__plansza:
for krotka in wiersz:
print(krotka, end=" ")print()print("==========")def __dajSymbol(self):
ifself.__symbol:
return"X"return"O"def __sprawdzPole(self, wiersz, kolumna):
iflen(self.__plansza)<wiersz:
returnFalseiflen(self.__plansza[wiersz])<kolumna:
returnFalse# Dodać sprawdzenie, czy pole nie jest już uzupełnionereturnTruedef zagraj(self, wiersz, kolumna):
ifnotself.__sprawdzPole(wiersz, kolumna):
print("Błędne pole")return -1#-1, jako błąd programu (błędne pole)self.__symbol =notself.__symbol
self.__plansza[wiersz][kolumna]=self.__dajSymbol()# Dodać sprawdzenie wygranejreturn0#0, jako popeawne działanie programu (grać dalej)# należy dodać 1, jako koniec gry (wygrana lub remis), ewentualnie# 1 - wygrana X, 2 - wygrana ), 3 - remis.
p = Plansza(3)
p.wyswietl()
p.zagraj(1,2)
p.wyswietl()
p.zagraj(7,7)
p.wyswietl()
p.zagraj(0,0)
p.wyswietl()
Kółko, krzyżyk – do uzupełnienia
Dokończyć (lub napisać od nowa) program do gry w kółko krzyżyk.
Należy dodać przede wszystkim:
1. Sprawdzenie, czy uzupełniane pole jest puste.
2. Sprawdzenie, czy gra została zakończona.
3. Możliwość definiowania własnej wielkości planszy.
4. Możliwość definiowania liczby potrzebnych symboli (do wygranej).